slide 1
slide 2
slide 3

 

برق خورشیدی؛ یک بار هزینه کنید، عمری درآمد کسب کنید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، انرژی خورشید، منبعی پاک، تمام نشدنی، بی سر و صدا و بدون خطر و البته فاقد آلودگی است که با کمی آینده نگری، کسی نمی‌تواند بی خیال آن شود، به ویژه که بداند هر قدر برقی که تولید می‌کند ۱۰ برابر نرخی که به برق مصرفی اش می‌پردازد، درآمد به دست می‌آورد.اما چرا باید در سطح کلان تر به این نوع از تولید برق دل خوش کرد؟ ظرفیت نصب شده تولید برق کشور ۷۶ هزار مگاوات است که ۹۵ درصد آن با سوخت‌های فسیلی و در نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود.تولید برق به شیوه سنتی هم منابع گران فسیلی و حتی آبی را تلف می‌کند و هم در مسیر انتقال و توزیع تلفاتی بیش از ۲۰ درصدی دارد، به این زیان نجومی باید آلودگی‌های زیست محیطی را هم اضافه کرد.همه این واقعیت‌ها کشورهای پیشرفته را به استفاده از انرژیهای نو و تجدیدپذیر ترغیب کرده است.

اطلاعات بیشتر

سندروم توربین‌های بادی!

چطور به سندروم توربین‌های بادی مبتلا می‌شویم: با گوش کردن و نگران شدن از آن. 

به گزارش خبرنگار بین الملل «انرژی امروز» نگرانی‌های اجتماعی نسبت به تکنولوژی‌های جدید سابقه‌ای بس طولانی دارد. همین نگرانی‌ها باعث شده است تا انرژی‌های تجدیدپذیر در استرالیا همیشه با تاخیرهایی همراه باشند.

انرژی‌های تجدیدپذیر مرکز امیدواری‌های جهانی برای جلوگیری از اثرات منفی تغییرات اقلیم هستند. خبرهای جعلی همیشه باعث شده‌اند تا مردم فهم درستی از واقعیت‌ها نداشته باشند: اطلاعات غیرقابل اعتماد اغلب آنقدر تکرار می‌شوند که دیگر به یک واقعیت تبدیل می‌شوند.

رسانه‌های اجتماعی به شدت بر این واگیری اخبار غلط صحه می‌گذارد. یکی از این مواردی که اخبار غلط در این خصوص بسیار بوده است مزارع بادی هستند.

نگرانی از مزارع بادی هم سابقه زیادی دارد. یک چیزی شبیه به برق که تا بعد از جنگ جهانی اول ۸۰ درصد خانه‌های ایالات متحده برق نداشتند. در سال ۱۸۷۹ ژورنال پزشکی بریتانیا گزارش داد که تلفن‌های عمومی جدید باعث تحریک‌پذیری عصبی می‌شوند، باعث ایجاد صداهای وزوز در گوش می‌شوند، سرگیجه‌آور هستند و دردهای عصبی ایجاد می‌کنند».

در قرن نوزدهم یک عصب‌شناس آمریکایی به نام جورج میلر گفت که ازدیاد علائم عصبی به دلیل «تلگراف بی‌‌سیم، علم، قدرت بخار، روزنامه و آموزش به زنان و به عبارتی تمدن مدرن» است.

از آن موقع تا کنون نگرانی‌هایی هم در خصوص تلوزیون، پتوی برقی، ماکروویو، خطوط برق، کامپیوتر، وای‌فای، دستگاه‌های سنجش هوشمند و پنل‌های خورشیدی وجود داشته است. پیش‌بینی‌های آخرالزمانی در خصوص گوشی‌های تلفن‌همراه که باعث سرطان مغز می‌شوند آنقدر قوی هست که دخانیات به این مقدار نمی‌تواند باعث سرطان ریه شود. اما واقعیت این است که از سی‌سال پیش که تلفن‌های همراه جهانی‌ شدند، تا کنون، نمودار سرطان مغز بدون تغییر مانده است.

 

برای اولین بار تسلا کامیونهای الکتریکی تولید می کند

تسلا، موفق‌ترین شرکت خودروهای الکتریکی جهان، برای اولین بار کامیونهای الکتریکی خود را به نمایش گذاشت. نمایش خودروها در کالیفرنیا در نزدیکی یکی از مهمترین کارخانه‌های تولید تسلا برگزار شد. الون ماسک، مدیرعامل این شرکت جمعه اعلام کرد کامیونهای جدید می توانند بیش از ۸۰۰ کیلومتر بدون شارژ باطری حرکت کنند.

این کامیون‌ها تا سال ۲۰۱۹ به تولید انبوه خواهند رسید. مهمترین خصوصیت خودروهای شخصی تسلا که باعث موفقیت عمده آنها در سالهای اخیر شد تولید خودروهایی است الکتریکی با حداکثر سرعت و قدرت موتورهایی که می توانند با خودروهای بنزیلی و دیزلی رقابت کنند.

شرکت خودروسازی تسلا در سال ۲۰۰۳ میلادی توسط جفری استرابل و ایلان ماسک بنیان گذاری شد. این شرکت ابتدا موتور ترن‌های برقی را تولید کرد.

ویولت؛ چهار سرنشین برقی-خورشیدی در چالش ۳۰۰۰ کیلومتر

سدان برقیِ تیم سان‌سوئیفت، اوایل این هفته راهی رقابت‌های خودروهای برقی-خورشیدی بریج‌استون شد. این خودروی برقی چهار سرنشینه موسوم به ویولت (Violet) با داشتن ۲۸۴ سلول خورشیدی میکروکریستالین روی سطح بدنه، توان خروجی ۱.۱ کیلووات ساعت دارد و با هدف، سرعت، استقامت و کاربرد طراحی شده است. این موارد تا آخرین حالت ممکن در چالش طی کردن مسافت ۳۰۲۱ کیلومتری از شهرهای شمالی تا جنوبی استرالیا، داروین تا آدلاید، مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

ﺍﯾﺮﻭﮊﻝ ‏(AeroGel ‏)_ ﻣﺎﺩﻩ ﺍﯼ ﺑﻪ ﺳﺒﮑﯽ ﻫﻮﺍ

ایروژل ﻣﺎﺩﻩ ﺍﯼ ﺑﻪ ﺳﺒﮑﯽ ﻫﻮﺍ. ﺁﯾﺮﻭﮊﻝ ﺳﺒﮏ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺎﺩﻩ ﺟﺎﻣﺪ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭼﮕﺎﻟﯽ ﺍﺵ ﺗﻨﻬﺎ ﺳﻪ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻫﻮﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺁﺯﻣﺎﯾﺸﮕﺎﻩ ﻫﺎ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﺗﻤﺎﻡ ﺟﺎﻣﺪﺍﺕ ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﭼﮕﺎﻟﯽ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ ﺁﯾﺮﻭﮊﻝ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 1931 ﺗﻮﺳﻂ "ﺍﺳﺘﯿﻮﻥ ﮐﯿﺴﺘﻠﺮ "، ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﭘﮋﻭ‌ﻫﺸﮕﺮﺍﻥ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺍﺳﺘﻨﻔﻮﺭﺩ ﺍﯾﺎﻻﺕ ﻣﺘﺤﺪﻩ ﮐﺸﻒ ﮔﺮﺩﯾﺪ ﻭ ﮔﺎﻫﺎً ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺷﮑﻞ ﻇﺎﻫﺮﯼ ﺍﺵ ﺁﻥ ﺭﺍ " ﺩﻭﺩ ﻣﻨﺠﻤﺪ " ﻧﯿﺰ ﻣﯽ ﻧﺎﻣﻨﺪ . ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻗﻄﻌﻪ ﺍﯼ ﺍﺯ ﺍﯾﺮﻭﮊﻝ ﺑﻪ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﯾﮏ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺗﻨﻬﺎ 0.5 ﮔﺮﻡ ﻭﺯﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ، ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﺩﺭﻭﻧﯽ ﺁﻥ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﺎﺩﺭ ﺍﺳﺖ ﻭﺯﻥ ﯾﮏ ﺍﺗﻮﻣﺒﯿﻞ ﮐﻮﭼﮏ ﺭﺍ ﺗﺤﻤﻞ ﮐﻨﺪ !

کمبود آب آشامیدنی در کالیفرنیا و راه حل جالب دولت

کمبود آب آشامیدنی در کالیفرنیا به قدری جدی است که دولت این ایالت ا میلیون‌ها توپ پلاستیکی سیاه رنگ به اندازه توپ تنیس رو به روی سطح آب منبع ذخیره شهر لس آنجلس رها کردند تا از بخار شدن و هدر رفتن آب جلوگیری شده و گرد و خاک هم آب قابل مصرف رو آلوده نکند. سیاهی رنگ توپ‌ها باعث میشود اشعه خطرناک ماورای بنفشِ تابش خورشید در صحرای داغ کالیفرنیا بر آب منبع تاثیر نگذارد، چون رنگ سیاه اشعه یو.وی رو برمیگرداند.

 

 

قطره آب، نماد ساختمان خورشیدی گردان

ساختمان خورشیدی گردان و متحرك كه توسط گروه معماری Orlando de Urrutia طراحی شده است، به شكل یك قطره آب نمایان شده كه می‌تواند در جابه‌جایی و چرخش هوا به داخل آب و عملكرد برعكس آب بسیار مؤثر عمل كند. این ساختمان كاملاً بر روی آب احداث شده كه سطح زیرین آن به صورت صفحه‌ای مدور چرخشی در درون آب به گردش درمی‌آید.
 این ساختمان با سیستم‌های انرژی‌های تجدیدپذیر ساخته شده و بدنه آن از تعداد زیادی سلول‌های فتوولتائیك تشكیل شده است كه در كوتاهترین زمان ممكن و در هر شرایط آب و هوایی، بیشترین سلول‌های خورشید را جذب كرده و به انرژی گرمایی تبدیل خواهد كرد.

برگ های خورشیدی

برگ های مصنوعی به عنوان سلول های خورشیدی،تقلید از طبیعت:

در حال حاضر موسسه ملی علوم صنعتی پیشرفت و فناوری Mitsubishi Corp و Tokki Corp سلول های نازک خورشیدی را  به شکل یک برگ با همکاری هم توسعه داده اند.در این طراحی،هنر استتار،نقش نمایانی دارد.می توان از آن ،در همه جا استفاده کرد و با استفاده از محیط اطراف ،آن را پنهان نمود.

خانه‌ هیدروالکتریکی که با کمک امواج جزر و مدی برق تولید می‌کند !

با داغ شدن بحث انرژی و نحوه‌ی مصرف بهینه‌ی آن در خانه‌های مدرن، معماران به دنبال خلق سازه‌هایی هستند که تا حد امکان در این مقوله خودکفا بوده یا دست کم قادر به تولید بخشی از نیازهای خود باشند. ضمن اینکه استفاده از انرژی‌های پاک و تجدید پذیر، راه را برای ادامه‌ی حیات این سیاره هموار خواهد کرد. در این مطلب به سراغ یکی از این معماران و سازه‌ی جالب توجهش خواهیم رفت. با ما همراه باشید.

 

مارگوت کراسوجِویچ (Margot Crasojevic)، اخیراً از طرحی رونمایی کرده که نسل پیشرو و آینده‌ی خانه‌هایی است که با استفاده از انرژی امواج جزر و مدی دریا قادر به تولید الکتریسیته هستند. نمای کلی این خانه از خارپوستان دریایی الهام گرفته شده است. این خانه...

تماس با ما

در صورتی که مایل به دریافت اطلاعات بیشتر هستید با ما تماس بگیرید

تلفن : 987132333219+

ساعات کاری

پشتیبانی حرفه ای ما توسط متخصصان زبده

  • شنبه تا چهارشنبه : 9 الی 2
  • پنجشنبه : 9 الی 1

دفتر مرکزی : شیراز _ خیابان شوریده شیرازی (سی متری سینما سعدی ) کوچه 11 پلاک 22