slide 1
slide 2
slide 3

 

برق خورشیدی؛ یک بار هزینه کنید، عمری درآمد کسب کنید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، انرژی خورشید، منبعی پاک، تمام نشدنی، بی سر و صدا و بدون خطر و البته فاقد آلودگی است که با کمی آینده نگری، کسی نمی‌تواند بی خیال آن شود، به ویژه که بداند هر قدر برقی که تولید می‌کند ۱۰ برابر نرخی که به برق مصرفی اش می‌پردازد، درآمد به دست می‌آورد.اما چرا باید در سطح کلان تر به این نوع از تولید برق دل خوش کرد؟ ظرفیت نصب شده تولید برق کشور ۷۶ هزار مگاوات است که ۹۵ درصد آن با سوخت‌های فسیلی و در نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود.تولید برق به شیوه سنتی هم منابع گران فسیلی و حتی آبی را تلف می‌کند و هم در مسیر انتقال و توزیع تلفاتی بیش از ۲۰ درصدی دارد، به این زیان نجومی باید آلودگی‌های زیست محیطی را هم اضافه کرد.همه این واقعیت‌ها کشورهای پیشرفته را به استفاده از انرژیهای نو و تجدیدپذیر ترغیب کرده است.

اطلاعات بیشتر

دانمارک کشوری پیشرو در استفاده از انرژی خورشیدی

 دانمارک کشوری پیشرو در استفاده از انرژی خورشیدی است اما چگونه این فرایند را انجام می دهد؟؟؟

کشور دانمارک تنها یک هزار و ۵۴۰ ساعت در سال از تابش نور خورشید بهره می برد. این کشور ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری، بسیار کمتر از جنوب اروپا روی خورشید را به خود می بیند اما به یکی از کشورهای مهم در زمینه تولید انرژی خورشیدی تبدیل شده است.اما چگونه ؟؟؟

نخستین قطار 100 درصد خورشیدی در جهان

یک شرکت راه آهن استرالیایی، نخستین قطار ۱۰۰ درصد برق خورشیدی جهان را به ریل انداخت.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از فیوچریزم، نخستین قطار 100 درصد  خورشیدی جهان در استرالیا راه اندازی شد. در همین حال شرکت راه آهن «بایرون بِی» استرالیا در بازسازی مسیر ریلی قدیمی ۷۰ ساله بین شهر های «بایرون بِی» و «المنتس آو بایرون» بطول ۳ کیلومتر، از این قطار منحصر بفرد استفاده کرد.

قطار خورشیدی

برق خورشیدی؛ یک بار هزینه کنید، عمری درآمد کسب کنید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، انرژی خورشید، منبعی پاک، تمام نشدنی، بی سر و صدا و بدون خطر و البته فاقد آلودگی است که با کمی آینده نگری، کسی نمی‌تواند بی خیال آن شود، به ویژه که بداند هر قدر برقی که تولید می‌کند ۱۰ برابر نرخی که به برق مصرفی اش می‌پردازد، درآمد به دست می‌آورد.
اما چرا باید در سطح کلان تر به این نوع از تولید برق دل خوش کرد؟
ظرفیت نصب شده تولید برق کشور ۷۶ هزار مگاوات است که ۹۵ درصد آن با سوخت‌های فسیلی و در نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود.
تولید برق به شیوه سنتی هم منابع گران فسیلی و حتی آبی را تلف می‌کند و هم در مسیر انتقال و توزیع تلفاتی بیش از ۲۰ درصدی دارد، به این زیان نجومی باید آلودگی‌های زیست محیطی را هم اضافه کرد.
همه این واقعیت‌ها کشورهای پیشرفته را به استفاده از انرژیهای نو و تجدیدپذیر ترغیب کرده است.
در ایران هم از ابتدای سال ۹۳ تصمیم جدی برای استفاده از این منبع انرژی گرفته و اعلام شد چرا که میانگین سالانه ۳۰۰ روز آفتابی ظرفیت بالایی برای تولید برق خورشیدی ایجاد می‌کند.
تولید برقی که نه به آب احتیاج دارد و سوخت فسیلی و نه آلایندگی دارد و هزینه‌های بالای نصب، قطعا برای کشور خشک و نیمه خشک ایران از اهمیت زیادی برخوردار است.
ضمن آن که نیروگاه‌های خورشیدی به صورت شبکه‌های کوچک و ناحیه‌ای امکان استقرار دارند و به علت نزدیکی به محل مصرف هزینه و تلفات شبکه‌های انتقال و توزیع سنتی را ندارند.
با این حال قیمت بالای نصب صفحات خورشیدی و آشنا نبودن با نحوه نگهداری آن همینطور قیمت ارزان برق سراسری از موانع روشن شدن برق خورشیدی است، دولت، اما برای فائق آمدن بر این موانع تسهیلات ویژه‌ای برای نصب نیروگاه‌های خورشیدی در خانه‌ها در نظر گرفت، سه سال پیش که نخستین بار از تولید برق خورشیدی بر بام منازل صحبت به میان آمد از پرداخت هزینه نیمی از هزینه تجهیزات اینگونه نیروگاههای کوجک و نصب آن خبر داد و امروز که از آن تسهیلات خبری نیست از خرید ۲۰ ساله برق تولیدی آن هم به ۱۰ برابر برق فروشی به مشترکان برق خبر می‌دهد.


آقای طاهری یکی از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک برق کلانشهر تهران از کسانی است که به این طرح روی آورده، او روی پشت بام منزلش نیروگاهی ۵ کیلوواتی احداث کرده است که می‌گوید با برقی که تولید و به وزارت نیرو می‌فروشد ماهانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان درآمد به دست می‌آورد.
شهاب البرزی مجری طرح انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده تهران بزرگ با اشاره به اینکه هزینه برق مصرفی از شبکه سراسری هر کیلووات ۷۰ تا ۸۰ تومان محاسبه می‌شود، می‌گوید: با تولید زیر ۲۰ کیلووات و از طریق نیروگاههای خورشیدی هر کیلووات را وزارت نیرو ۸۰۰ تومان خریداری می‌کند.
وی هزینه احداث هر کیلووات نیروگاه خورشیدی را میانگین ۵ میلیون تومان ارزیابی می‌کند و می‌گوید: در مدت ۴ سال همه سرمایه گذاری سرمایه گذار باز میگردد و از آن پس حداقل ۱۶ سال قطعی درآمد کسب می‌کند.
طرحی که ابتدا بناهای عمومی و دستگاههای دولتی را در برگرفت، تن‌ها در تهران به گفته حسین صبوری مدیرعامل جدید شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ تمام ساختمانهای اداری این شرکت همینطور ۱۵ نهاد حاکمیتی و ۲۵ مدرسه و مسجد در سطح پایتخت به انرژی خورشیدی مجهز شده است.
این نیروگاههای کوچک به تدریج بر بام خانه‌های کشور هم نصب شدند تا آن جا که صبوری معتقد است حدود ۱۰ درصد ظرفیت نامی انرژی خورشیدی کشور در تهران تولید می‌شود با توان ۱۷۰۰ کیلووات که حدود ۶۰۰ کیلووات آن از بخش خانگی و شهرداریهاست.
وزارت نیرو علاوه بر خرید برق، از بدو ارائه تقاضای متقاضی در پایگاههای اینترنتی شرکت ساتبا یا شرکتهای توزیع استانی؛ در انتخاب تجهیزات، مشخصات تجهیزات و انتخاب پیمانکار رایگان مشاوره می‌دهد.
محمد صادق زاده معاون وزیر نیرو و مدیرعامل سازمان انرژیهای تجدیدپذیر وبهره وری انرژی برق می‌گوید: کشوری اروپایی مانند آلمان هم اکنون با یک سوم نور خورشید ما، یک سوم ظرفیت صنعت برقش به توان ۴۰ هزار مگاوات را از نیروگاههای خورشیدی تامین می‌کند.
مردم می‌توانند با نصب نیروگاه خورشیدی هم یک منبع درآمد مطمئن و خوب برای ۲۰ سال آینده تدارک ببینند و درآمدی پایدار داشته باشند و هم از آلودگی هوا بکاهند و موجب توسعه ملی شوند.

پروژه بزرگترین نیروگاه خورشیدی شناور جهان

شرکت "چاینا تری گورجس نیوانرژی" در پروژه‌ای به ارزش یک میلیارد یوان (۱۵۱ میلیون دلار) در حال ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی شناور جهان در استان آن‌هوئی چین است.

به گزارش ایسنا، این شرکت ساخت این پروژه ۱۵۰ مگاواتی را در ژوییه آغاز کرد و بخشی از این نیروگاه به شبکه برق متصل شده است.

طبق اعلام شرکت "چاینا تری گورجس نیوانرژی"، این پروژه پنل‌های ثابتی را تشکیل می‌دهد که در سطح دریاچه‌ای شناور هستند که پس از ریزش یک معدن زغال سنگ ایجاد شد. انتظار می‌رود کل این تاسیسات تا ماه مه سال ۲۰۱۸ عملیاتی شود.

پنل‌های خورشیدی شناور در چین رو به گسترش هستند در حالیکه به دلیل تراکم شبکه، پروژه‌های زمینی با ظرفیت کامل مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، پیش از ساخت این نیروگاه، بزرگترین پروژه خورشیدی شناور چین یک نیروگاه ۴۰ مگاواتی بود که از سوی شرکت "سان گرو پاور ساپلای" در استان آن‌هوئی راه‌اندازی شده بود.

 

حقایقی جالب درباره انرژی خورشیدی

ما افراد زیادی هستند که درباره انرژی خورشیدی شناخت ندارد. پایگاه خبری نزدک به بررسی ۱۰ حقیقتی پرداخته که ممکن است تعجب برانگیز باشند.

۱-نیروی خورشیدی فراوان‌ترین منبع انرژی در زمین است

انرژی خورشیدی که هر ساعت به زمین می‌رسد به حدی است که برای تامین نیازهای نیروی کل سال انسان کافی است.

اگر ما بتوانیم به اندازه یک ساعت از انرژی خورشیدی که هر سال به زمین می‌رسد را کنترل کنیم، هر اونس نفت، هر تکه زغال سنگ و هر  فوت  مکعب گاز طبیعی را می‌توانیم بگذاریم در زمین بماند.

به عنوان نمونه اگر صحرای موجاوی با پنل‌های خورشیدی پوشانده شود، بیش از دو برابر برقی که آمریکا سالانه استفاده می‌کند را تولید خواهد کرد.

۲-کاهش ۹۹ درصدی هزینه‌های پنل خورشیدی از سال ۱۹۷۷

یک سلول خورشیدی ساده در سال ۱۹۷۷ حدود ۷۷  دلار به ازای هر وات هزینه داشت. طبق اعلام انجمن صنایع انرژی خورشیدی و گزارش بازار خورشیدی شرکت GTM Research که سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ منتشر شد، هزینه یک  سلول خورشیدی  اکنون ۲۱ سنت به ازای هر وات است. کل ماژول مونتاژ شده ۳۹ سنت به ازای هر وات قیمت دارد.

۳-انرژی خورشیدی ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی

طبق تحلیلی که از سوی شرکت لازارد انجام گرفته است، هزینه‌های انرژی خورشیدی بدون یارانه  ۴.۳ سنت به ازای هر کیلووات ساعته است که تقریبا از هر گزینه برای نیروگاه‌های جدید سوخت فسیلی ارزان‌تر است. ارزانترین گزینه سوخت فسیلی، گاز طبیعی است که بین ۴.۲ تا ۷.۸ سنت در هر کیلووات ساعت هزینه دارد.

پنل خورشیدی که مانند طومار لوله می شود

یک شرکت انگلیسی پنل های خورشیدی انعطاف پذیری ساخته که مانند طومار لوله می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ماشابل، یک شرکت انگلیسی به تازگی پنل های خورشیدی انعطاف پذیری ساخته که مانند پارچه یا طومار می توان آن را لوله کرد!

پانل خورشیدی

این شرکت که Renivagen نام گرفته پنل های خورشیدی قابل حمل و انعطاف پذیر  Rapid Roll  ساخته است. این پنل ها را به راحتی می توان روی کامیون یا تریلر نصب کرد.

جالب آنکه جزیره Flat Holm در انگلیس هم اکنون به وسیله این پنل ها برق مورد نیاز خود را تامین می کند.

 هدف این شرکت  فراهم کردن این پنل های انعطاف پذیر در مناطقی است که به دلیل بلایای طبیعی به طور فوری نیاز به برق دارند.

کاغذ خورشیدی شارژر گوشی می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تلگراف، باتری موبایل به ندرت یک روز دوام می آورد بنابراین بیشتر کاربران همیشه پاوربانک های کوچک همراه خود دارند. اما بسیاری از این دستگاه های کوچک، سنگین و جا گیر هستند.

اکنون گروهی از مهندسان آمریکایی در شیکاگو، یک پنل بسیار نازک و سبک به نام «کاغذ خورشیدی» ساخته اند که قابلیت شارژ آیفون در دو ساعت را دارد. جالب آنکه می توان پنل های متعدد را در کنار هم قرار داد تا برق بیشتری تولید شود. این پاور بانک در ۳ نسخه ۵، ۷.۵، ۱۰واتی عرضه می شوند.

همچنین یک پاوربانک ۵ واتی به قیمت ۱۴۸ دلار عرضه می شود. این مدل های مختلف با ترکیب پنل های ۲.۵ واتی ساخته می شوند.

به عنوان مثال یک پنل ۲.۵ واتی برای شارژ آیفون ۶ یا سامسونگ گلکسی S۳ طی ۵ ساعت کافی است.

گوشه هر پنل خورشیدی سوراخی وجود دارد، بنابراین می توان آن را به کوله پشتی آویزان کرد.

نسخه  ۱۰ واتی این گجت می تواند در ۴.۵ ساعت تبلتی مانند آی پد ایر۲ را شارژ کند. این پنل ها را می توان تا کرد.کاغذ خورشیدی

 

رشد بهتر گیاهان گلخانه ای با صفحات خورشیدی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، محققان دانشگاه کالیفرنیا با نصب صفحات خورشیدی ارغوانی رنگ، بر روی سقف یک گلخانه متوجه شدند که جایگزینی این روش با تابش مستقیم نور خورشید نه تنها به رشد گیاهان آسیبی وارد نمی کند، بلکه باعث می شود برخی گیاهان حتی بهتر رشد کنند.

علت این امر تاثیر مثبت نور رنگی بر سرعت و کیفیت رشد برخی انواع گیاهان است که باعث خواهد شد استفاده از صفحات خورشیدی برای تامین نور گلخانه ها در آینده افزایش یابد.

گلخانه خورشیدی

دستگاه شبیه ساز نور خورشید در ایران طراحی شد!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بهروز بذری مجری طرح «دستگاه شبیه ساز نور خورشید AM ۱.۵G به منظور تست ترکیبات تحت نور خورشید استاندارد در شرایط کنترل شده آزمایشگاهی» گفت: با راه اندازی این دستگاه، امکان بررسی های متفاوت و طراحی آزمایش های جدید در شرایط کنترل شده و تحت نور خورشید که پیش از آن تنها با قراردادن در معرض نور خورشید در طول روز در شرایط جوی مناسب بوده است، امکان پذیر می شود.

وی افزود: این دستگاه کمک شایانی به درک بیشتر از پاسخ نوری مواد در محیط شرایط مختلف و قابلیت استفاده صنعتی از آنها با استفاده از نور خورشید برای تولید انرژی و تخمین طول عمر آنها را نیز فراهم می سازد.

این محقق تاکید کرد: بررسی مواد سنتز شده جدید و کارایی آنها در نور خورشید به منظور تولید انرژی از موضوعات به روز در جامعه علمی در زمینه شیمی، فیزیک و مواد است و نیاز رو به رشدی برای آن در مراکز تحقیقاتی وجود دارد.

بذری گفت: از این دستگاه شبیه ساز نور خورشی

انرژی هاب !!!!!

انرژی هاب: ساخت اولین نیروگاه زمین گرمایی شیلی طبق انتظار در حال پیشرفت است و بهار امسال به بهره برداری خواهد رسید.

انرژی زمین گرمایی


ساخت نیروگاه زمین گرمایی Cerro Pabellon در شیلی توسط Enel Green Power درحال پیشرفت است. علیرغم اینکه پیشرفت انرژی زمین گرمایی در کشور تقریباً به‌صورت کامل متوقف شده بود، همه چیز در احداث سایت Enel Green Power درحال پیشرفت است. اخیراً تجهیزات نیروگاهی، شامل دستگاه تبدیل، لوله‌ها و سایر تجهیزات جانبی، به سایت تحویل داده شد. شرکت ILS Chile انتقال ۱۲۰ کانتینر توسط ۲۰۰ کامیون حامل را از بنادر ایکوییک و آنتوفاگاستا به سایت محل پروژه هماهنگ نمود. محموله از میان بیابان آتاکاما که کمترین دمای آن °۱۵- سانتیگراد و بیشترین دمای آن°سانتیگراد ۳۹ و سرعت باد بیش از کیلومتر بر ساعت ۸۰ می‌باشد، عبور کرده است.


Cerro Pabellón اولین نیروگاه زمین گرمایی شیلی خواهد بود که در سال ۲۰۱۷ اتمام آن پیشبینی شده است. این نیروگاه شامل دو واحد ۲۴ مگاواتی است که در مجموع ظرفیت نصب شده آن به ۴۸ مگاوات می‌رسد و قادر خواهد بود سالانه ۳۴۰ گیگاوات ساعت انرژی تولید کند؛ این میزان معادل نیاز انرژی ۱۶۵٫۰۰۰ خانوار شیلیایی است و مانع از انتشار ۱۶۶٫۰۰۰ تن دی اکسید کربن در هر سال می‌شود. افزودنی است که پتانسیل انرژی زمین گرمایی شیلی را حدود ۳۶۰۰ مگاوات تخمین زده‌اند.

 

تماس با ما

در صورتی که مایل به دریافت اطلاعات بیشتر هستید با ما تماس بگیرید

تلفن : 987132333219+

ساعات کاری

پشتیبانی حرفه ای ما توسط متخصصان زبده

  • شنبه تا چهارشنبه : 9 الی 2
  • پنجشنبه : 9 الی 1

دفتر مرکزی : شیراز _ خیابان شوریده شیرازی (سی متری سینما سعدی ) کوچه 11 پلاک 22